Hvis du er ved at starte virksomhed eller har planer om at gøre det snart, er det en god idé at lave en forretningsplan. Vi gennemgår herunder, hvordan du kommer i gang med at lave en forretningsplan.
Der er forskellige formål med at lave en forretningsplan. Nogle laver den for at kunne vise til potentielle investorer. Andre laver den for at holde styr på de vigtigste mål, parametre, værdier og lignende for virksomheden. Uanset formålet kan det være rart at have en forretningsplan.
Start med at beskrive din virksomhed. Det indebærer virksomhedens historie og det produkt, den service eller den ydelse, som virksomheden tilbyder. Beskriv fx fordele, funktioner, pris og detaljer på produktet, ydelsen eller servicen. Du kan også beskrive, hvordan virksomheden adskiller sig fra sine konkurrenter, og dermed hvad der gør den unik.
Beskriv dernæst virksomhedens mission, vision og mål. Det kan både være de langsigtede mål og værdier og mere konkrete forretningsmål på både kortere og længere sigt. Det giver i den forbindelse også mening at forklare strategien for, hvordan man har tænkt sig at nå de konkrete mål.
Forklar også virksomhedens organisationsstruktur. Det indebærer at beskrive roller, ansvar og ansatte i virksomheden samt hvordan ledelsesstrukturen er, og hvordan der vedtages beslutninger i virksomheden.
Det økonomiske aspekt er også vigtigt at komme ind på. Oprids her fx budget, forventet indtjening, finansieringsbehov, indtægter, udgifter og lav til sidst en samlet økonomisk plan for virksomheden. Hvis du i denne forbindelse kan se, at du har brug for finansiering til din nye virksomhed, så tag et erhvervslån hos Broaden og få råd til opstarten.
Når man starter en ny virksomhed, er det essentielt at sprede kendskabet til virksomheden så hurtigt og effektivt som muligt, så der hurtigt kommer nok kunder i biksen. Det er derfor vigtigt at have gjort sig nogle tanker om, hvordan man har tænkt sig at markedsføre og sælge sine produkter, ydelser eller services.
For at være på den helt sikre side kan man gøre sig overvejelser om, hvordan man vil tackle udfordringer og potentielle risici i virksomheden. Man kan endda lave en handlingsplan for sådanne uventede situationer. Det er en fordel at have gjort sig nogle tanker om potentielle udfordringer og mulige løsninger, fordi det gør det mindre dramatisk, hvis det rent faktisk sker.
Når de vigtigste parametre af virksomheden er ved at være beskrevet, er det smart at lave en tidsplan for implementeringen af forretningsplanen. Her kan der være sat realistiske deadlines på forskellige forretningsmæssige mål for at sikre, at der arbejdes hen mod nogle konkrete mål hele tiden.
Til sidst er det vigtigt at sætte tid af til at evaluere og tilpasse forretningsplanen løbende, så man er sikker på, at det bliver gjort. Der kan fx ske udviklinger, der gør, at virksomhedens mål ændrer sig eller måske ændrer organisationsstrukturen sig. Derfor er det bedst at ajourføre forretningsplanen løbende, så man ikke ender med et dokument, hvor alt skal ændres, og man nærmest skal starte helt forfra. Hvis du har været igennem alle ovenstående punkter, er du ved at være godt klædt på til at gå videre med din forretning.